مقاوم سازی

( طرح مقاوم سازی ، اجرای مقاوم سازی ، تماس : 09125434750 )

مقاوم سازی

( طرح مقاوم سازی ، اجرای مقاوم سازی ، تماس : 09125434750 )

الیاف کربن

نخ یا فیبر کربن از دو قسمت کربن و رزین تشکیل شده است.فیبرهای رایج درصد کربن بین 90 درصد تا 99 درصد دارند.نمونه ها با درصد کربن کمتر از 90 درصد نیز موجود می‌باشند که کیفیت و قیمت پایین تری دارند و در اصطلاح خلوص کربن کمتری دارند.

با کنار هم قرار دادن هزاران نخ کربن  یا همان فیبر کربن که قطر آن از موی سر انسان نیز ریزتر هست میتوان پارچه ای تولید کرد که اصطلاحا به آن پارچه الیاف کربن میگویند.با استفاده از فشرده سازی و حرارت نخ کربن یا همان فیبر کربن در کنار هم ،  ورق یا همان ورق لمینیت کربن  و میلگرد کربن تولید میگردد.

پارچه الیاف کربن را میتوان در انواع بافت های متنوع تولید کرد.منظور از بافت نحوه قرار گرفتن نخ ها و نوع چینش آنها می‌باشد که در ساده ترین حالت میتوان نخ ها را بصورت موازی هم قرار داد و پارچه کربن یک طرفه تولید کرد. از آنجاییکه هر نخ تشکیل دهنده پارچه الیاف کربن، مقاومت کششی بالایی دارد ، در نتیجه  پارچه حاصله نیز مقاومت کششی بسیار زیادی دارد که میتوان از این خاصیت مقاومتی بالا در انواع صنایع استفاده نمود.

پارچه الیاف کربن در حقیقت یک محصول کامپوزیت خام هست که همراه با انواع رزین و هاردنر ، انواع چسب و انواع ژلکوت در صنعت مربوطه مورد استفاده قرار میگیرد و به تنهایی کاربرد خاصی ندارد.

دلیل استفاده از پارچه الیاف کربن مقاومت بالا و  وزن سبک آن می‌باشد.مقاومت کششی الیاف کربن بیش از 8 برابر فولاد می‌باشد.

پارچه الیاف کربن FRP از فیبرهای کربن تشکیل شده است.فیبر کربن ، یک ماده با مقاومت بالا و سبک وزن می‌باشد که بطور قابل ملاحظه در صنعت هوافضا ، صنعت خودرو ، مقاوم سازی سازه ، تجهیزات ورزشی  و سایر صنایع مورد استفاده قرار میگیرد. 

الیاف کربن Carbon fabric در دو نوع پارچه  Wrap و ورق Plate کربن تولید میشود.استفاده از پارچه الیاف کربن متداول تر میباشد.

قطر نخ یا همان فیبر کربن در انواع یک ، سه ، شش و دوازده میکرون تولید می‌شود و با توجه  به قطر نخ یا فیبر کربن  مورد استفاده در بافت پارچه ، الیاف کربن FRP در انواع 12K ، 3K ، 1K و 24K نامگذاری میشود و عدد قبل از حرف K نشان دهنده قطر نخ کربن مورد استفاده در پارچه بر حسب میکرون میباشد.قابل ذکر است الیاف کربن با نخ کوچکتر مقاومت بالاتری دارد و برای مثال الیاف 12K مقاومت بالاتری نسبت به الیاف 24K دارد. بسته به نوع بافت پارچه ، الیاف کربن FRP در انواع یک طرفه Ud، دو طرفه Plain و سه طرفه Twill نامگذاری میشود. الیاف کربن Ud بیشتر در مقاوم سازی سازه ، الیاف دو طرفه و سه طرفه کربن بیشتر در ساخت قطعات صنعتی کاربرد دارد.از لحاظ زیبایی استفاده از الیاف سه طرفه ارجح تر میباشد.قابل ذکر است پلاستیک یا برچسب طرح کربن سه طرفه متداول در بازار متفاوت از الیاف کربن سه طرفه می‌باشد و نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.مقاومت کششی الیاف کربن استاندارد بیشتر از 3000 مگا پاسکال میباشد که در آزمایشگاه تحت تست کشش کنترل میگردد.قابل ذکر است مقاومت کششی میلگرد فولادی متداول 420 مگا پاسکال میباشد که از مقاومت الیاف کربن به مراتب کمتر است.بعضی از کاربردهای عمده الیاف کربن FRP عبارتند از:

1-الیاف کربن در ساخت قطعات هواپیما

2-الیاف کربن در ساخت قطعات خودرو

3- الیاف کربن  در ساخت ویلچر

4-الیاف کربن  در ساخت دوچرخه

5- الیاف کربن در مقاوم سازی ستون بتن مسلح

6- الیاف کربن در لوله اسلحه