مقاوم سازی

( طرح مقاوم سازی ، اجرای مقاوم سازی ، تماس : 09125434750 )

مقاوم سازی

( طرح مقاوم سازی ، اجرای مقاوم سازی ، تماس : 09125434750 )

روشهای مقاوم سازی

طرح مقاوم سازی:

طرح مقاوم سازی ساختمان عبارتست از نقشه های محاسباتی و اجرایی طرح تقویت ساختمان که به تصمیم مهندس محاسب مقاوم ساز و با توجه به شرایط وضع موجود ساختمان اتخاذ میگردد و میبایست مورد تائید محاسب یا مشاوره سازه و یا دیگر مراجع ذیصلاح قرار گیرد.

اجرای مقاوم سازی:

اجرای مقاوم سازی ساختمان عبارتست از اجرای طرح تقویت ساختمان توسط پیمانکاران دارای صلاحیت مقاوم سازی مطابق با نقشه های محاسباتی و اجرایی که به تصمیم مهندس محاسب مقاوم ساز با توجه به شرایط وضع موجود ساختمان اتخاذ گردیده است و میبایست مورد تائید دستگاه نظارت و یا دیگر مراجع ذیصلاح قرار گیرد.

دلایل مقاوم سازی:

معمولا در اثر اشتباهات اجرایی در حین آرماتوربندی ، بتن ریزی ، مقاومت نامطلوب بتن مورد استفاده و یا اشتباهات در نقشه کشی ، محاسبات و طراحی ، نیاز به اجرای مقاوم سازی در یک ساختمان بتن مسلح میباشد.این اشتباهات سبب اجبار به مقاوم سازی عضو ضعیف میشود.حالات متداول مقاوم سازی ساختمان های بتن مسلح عبارتند از:

-مقاومت بتن ستون ها ، تیرها ، دالها و دیوارهای برشی بتن مسلح  کمتر از مقاومت مورد نیاز میباشد که میتواند ناشی از اشتباه شرکت سازنده بتن باشد.

-تعداد آرماتورهای طولی و عرضی ستون ها ، تیرها ، دال ها و دیوارهای برشی بتن مسلح  کمتر از مقدار مورد نیاز میباشد که میتواند ناشی از اشتباه آرماتوربند و عدم نظارت کافی دستگاه نظارت باشد.

-عدم رعایت ارتفاع مجاز بتن ریزی ستون های بتن مسلح که سبب شن نما(کرمو) شدن بتن ستون در پای ستون میگردد.

روشهای متداول مقاوم سازی:

1-ژاکت فلزی:از ژاکت فلزی میتوان به منظور مقاوم سازی تیرها و ستون های بتن مسلح استفاده نمود.از مزایای این روش میتوان به سرعت اجرا و عدم تغییر بیش از حد در ابعاد تیر و ستون اشاره کرد.از معایب این روش میتوان به لزوم سوراخ کاری متعدد و همراه با سعی و خطا در تیر و ستون به دلیل وجود میلگردهای عرضی و طولی اشاره نمود.سوراخ ها و حفره های اضافی میبایست توسط ملات تعمیری ترمیم گردند.ضخامت ورق مورد استفاده و تعداد و نمره بولت های مورد نظر به منظور پیوستگی ورق و المان تیر یا ستون میبایست از طراحی بدست آید.


استفاده از ژاکت فلزی در قیاس با ژاکت بتن مسلح معمولا به لحاظ اقتصادی به صرفه تر میباشد و از لحاظ سرعت اجرا ارجع تر میباشد و همچنین سبب افزایش سختی کمتری در تیرها و ستون ها میشود.از ژاکت فلزی به منظور مقاوم سازی دیوار برشی بتن مسلح نیز میتوان استفاده نمود.

2-ژاکت بتن مسلح:از ژاکت بتنی میتوان به منظور مقاوم سازی تیرها و ستون های بتن مسلح استفاده نمود.از مزایای این روش میتوان به دقت و کیفیت بهتر اجرا اشاره نمود.از معایب این روش میتوان به لزوم وجود فضای کافی پیرامون ستون ها در پارکینگ ها که ممکن است با ضوابط شهرسازی تداخل نماید اشاره نمود.تعداد برش گیرها ، میزان آرماتور و ضخامت ژاکت بتن مسلح که میبایست حداقل 10 سانتیمتر اختیار گردد از طراحی بدست می آید.


استفاده از ژاکت بتن مسلح در قیاس با ژاکت فلزی معمولا به لحاظ میزان مقاومت و سختی بیشتر ارجع تر میباشد.از ژاکت بتنی به منظور مقاوم سازی دیوار برشی بتن مسلح نیز میتوان استفاده نمود.

3-الیاف FRP:از الیاف اف آر پی میتوان به منظور مقاوم سازی تیرها و ستون های بتن مسلح استفاده نمود.از مزایای این روش میتوان سرعت اجرا و عدم نیاز به تخریب اشاره نمود.از معایب این روش میتوان به محدودیت های آئین نامه ای از قبیل کمتر نبودن مقاومت بتن از مقدار معین اشاره نمود.تعداد لایه های FRP از طراحی بدست می آید.



استفاده از الیاف FRP در قیاس با ژاکت فلزی و بتن مسلح معمولا به لحاظ میزان سرعت اجرا ، عدم تخریب ، عدم تغییر در سختی تیرها و ستون ها ارجع تر میباشد.از الیاف FRP به منظور مقاوم سازی دیوار برشی بتن مسلح نیز میتوان استفاده نمود.